Kodespråk

Når vi lager programmer for en maskin, gir vi beskjeder, instrukser, om hva maskinen skal gjøre. Instruksene blir skrevet som koder. Problemet er at datamaskiner ikke kan lese det som mennesker kan lese. Koden må skrives på en måte som datamaskinene forstår.

Oppgave - Roboter i klasserommet

Dere skal jobbe sammen to og to. Den ene skal være programmerer, og den andre skal være robot. Roboten skal lukke øynene, og programmereren skal gi kommandoer. Velg et oppdrag. Når dere har løst oppdraget, bytter dere roller og velger et nytt oppdrag. 

Oppdrag:

  • plukke opp en blyant fra gulvet
  • brette et ark langs midten
  • sette seg ned på en stol
  • åpne en dør
  • plukke opp en fotball fra gulvet

Eksempler på kommandoer

  • snu deg 90 grader til venstre
  • gå 10 skritt frem
  • løft høyre hånd
TilbakeNeste

Meldinger ved utskriftstidspunkt 16. mai 2024, kl. 08:53 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.