Se hva elever har forsket på
Vil du få elevene dine til å forske? Her finner du eksempler på forskningsprosjekter fra elever i barneskolen. Lær deg Nysgjerrigpermetoden, du også!
Les Nysgjerrigper-prosjekter
- Artikkel
Frø
4. trinn ved Olsborg skole i Målselv har forsket på et spennende spørsmål: Hva er det som utløser spiringen av planter?
- Artikkel
Hvorfor er det så mye brostein i Bergen sentrum?
Da klasse 3B ved Rolland skole var på tur i Bergen sentrum, var det en av elevene som spurte hvorfor det var så mye brostein der. Det hadde verken elever eller lærere noe godt svar på, og dermed var et Nysgjerrigper-prosjekt i gang.
- Artikkel
Hvorfor får man tårer av å skjære løk?
Klasse 3B på Bekkestua skole er alltid på jakt etter gode forskningstemaer. De lurer på masse, og i år valgte de løken som sitt Nysgjerrigper-prosjekt. Hva er det med den og tårer, egentlig?
- Artikkel
Hvorfor blir tyggis hard?
Du har sikkert sett sånne hvite, flate og harde tyggisklumper på bakken, ikke sant? Men hvordan kan tyggis bli så hard, egentlig, når de er så myke mens vi tygger på dem? Og hvordan kan man få bort tyggisklumpene fra bakken? Det ville femte trinn ved Haukås skole finne svar på.
- Artikkel
Hva er det blinde ser, og hvordan ser ingenting ut?
Hvis du ikke kan se, hvordan beskriver du verden rundt deg da? Det var et av mange spørsmål elevene ved Hallagerbakken stilte da de intervjuet blinde til Nysgjerrigper-prosjektet sitt.
- Artikkel
Hvorfor blir vi glade av sanger?
- Artikkel
Hvorfor får ikke barn ha mobiltelefon når de er små?
- Artikkel
Lærer vi raskere når vi synger?
- Artikkel
I hvilke situasjoner får vi tårer, og hvorfor?
“Vi elsker å forske, og har gledet oss til å få begynne med Nysgjerrigper.
Klasse 3A, Bekkestua skole
Nysgjerrigpermetoden
Har du ikke forsket før? Nysgjerrigpermetoden er en slags oppskrift for å hjelpe barn og unge å forske selv på ting de lurer på.
Følg de seks trinnene i Nysgjerrigpermetoden så er du på god vei!