La elevene forske selv
Nysgjerrigpermetoden er en utforskende læringsmetode for grunnskolen. Den er en forenklet utgave av hypotetisk-deduktiv metode som har vært brukt for å finne ny kunnskap i århundrer. Nysgjerrigpermetoden kan brukes i alle fag og for alle trinn.

Bli inspirert av forskersprint!
I forskersprinten får elevene øve på hvordan det er å forske. Elevene får utdelt en problemstilling og skal forsøke å finne svar i løpet av en eller to skoletimer. Hensikten er å lære Nysgjerrigpermetoden.
Nysgjerrigpermetoden trinn for trinn
Lurer dere på noe ingen enda vet svaret på? Da kan dere prøve å forske dere frem til et svar med Nysgjerrigpermetoden. Metoden har gode beskrivelser på hvordan dere gjennomfører alle seks trinnene.
Lag et nysgjerrigpertorg
Når dere har forsket frem deres egne svar er det gøy å vise det frem. Et nysgjerrigpertorg kan være en fin arena til å vise frem forskningsresultatene deres til resten av skolen.
Kurs i Nysgjerrigpermetoden
Vil du lære mer om Nysgjerrigpermetoden og få tips og råd til hvordan du kan bruke utforskende arbeidsmetode i barneskolen? Nysgjerrigpers lærernettverk holder gratis kurs for andre lærere.
Les Nysgjerrigper-prosjekter
- Artikkel
Hvorfor ler vi?
Hva får barn til å le? 6. trinn på Ulsetskogen skole har forsket på latter i et av årets morsomste Nysgjerrigperprosjekt.
- Artikkel
Egg som faller og lander trygt?
Kan et egg overleve et fall fra 10 meter? Det ville 1. trinn på Holmen skole finne ut av.
- Artikkel
Kan vi stole på folk i nærmiljøet vårt?
7C ved Holmen skole har forsket på hva folk egentlig gjør når de finner noe på gata.
- Artikkel
Farger, lyd og følelser
Elever på 5. trinn på Haukeland skole har forsket på hvordan farger og lyd kan få deg til å føle deg glad, trist, sint – eller til og med redd.
- Artikkel
Sokkeforskning
Noen vaner er så automatiske at vi nesten ikke legger merke til dem. Har du tenkt over hvilken fot du starter med når du tar på sokkene? Akkurat det har klasse 6C ved Holmen skole sett nærmere på.
- Artikkel
Frø
4. trinn ved Olsborg skole i Målselv har forsket på et spennende spørsmål: Hva er det som utløser spiringen av planter?
- Artikkel
Hvorfor er det så mye brostein i Bergen sentrum?
Da klasse 3B ved Rolland skole var på tur i Bergen sentrum, var det en av elevene som spurte hvorfor det var så mye brostein der. Det hadde verken elever eller lærere noe godt svar på, og dermed var et Nysgjerrigper-prosjekt i gang.
- Artikkel
Hvorfor får man tårer av å skjære løk?
Klasse 3B på Bekkestua skole er alltid på jakt etter gode forskningstemaer. De lurer på masse, og i år valgte de løken som sitt Nysgjerrigper-prosjekt. Hva er det med den og tårer, egentlig?
- Artikkel
Hvorfor blir tyggis hard?
Du har sikkert sett sånne hvite, flate og harde tyggisklumper på bakken, ikke sant? Men hvordan kan tyggis bli så hard, egentlig, når de er så myke mens vi tygger på dem? Og hvordan kan man få bort tyggisklumpene fra bakken? Det ville femte trinn ved Haukås skole finne svar på.