Lesekroken: Undervisningsopplegg til "De første julegavene"
Hvordan lese en tekst for å lære mest mulig? Elevene skal teste lesestrategier på artikkelteksten og legge frem et felles svar.
Last ned mateialet (dette er på nynorsk):
Se også nettversjonen av artikkelen på bokmål: De første julegavene
Lærerveiledning
Test først – les – test igjen – tenk
Utfordringen til denne artikkelen ligger i å gjøre en test før lesingen, så lese og jobbe med artikkelen for å lære, deretter ta testen en gang til og til slutt tenke gjennom hvordan vi jobbet strategisk med lesingen. Bakgrunnen for denne tilnærmingen er at elevene skal jobbe med å bli bevisste på hva de gjør når de skal lære av en artikkel når de leser for å lære. Dette kaller vi metakognitiv bevissthet eller tanker om hvordan vi tenker. Elever som kan sette ord på hvordan de tenker og leser, er også ofte sterkere lesere.
Testen elevene skal ta og som ligger på nett, er ikke helt lik hver gang. Rekkefølgen på spørsmålene og svaralternativene endrer seg. Det er gjort med vilje, så elevene skal lære seg innholdet fra artikkelen, og ikke bare svaralternativene fra testen. Det er fem spørsmål til sammen, hver av de med tre svaralternativ.
Gangen i arbeidet:
1. Be alle elevene gå inn på lenka http://bit.ly/lesekroken4
2. La elevene ta testen "Dei første julegåvene" individuelt.
3. Be elevene jobbe som de selv vil med artikkelen "Dei første julegåvene" for å lære mest mulig. De skal ta testen en gang til etterpå. Da kan de se om de har lært mer eller ikke. Gi elevane nok tid til å jobbe, men ikke altfor mye tid heller, men sånn ca.10 minutter.
4. Ta testen en gang til. Fikk de til mer denne gangen?
5. Sett elevene sammen to eller tre. Be de fortelle hvordan de jobbet med artikkelen for å lære mest mulig. Brukte de lesestrategier? Noen lesestrategier er listet opp i boksen, andre kjenner elevene kanskje fra læreverket dere bruker, eller fra andre plasser.
6. Summer opp til slutt: Lag et felles tankekart eller punkt om hvordan klassen mener det er best å lære for å lese.
Lesestrategier
- Se på bildene og på tekstene til bildene.
- Les overskrifter.
- Les innledningen.
- Les det siste avsnittet.
- Lete-les etter noen ord.
- Skriv opp noen nøkkelord.
- Marker ord eller setninger i teksten.
Oppgaver til elevene
1. Gjør før-testen
Jobb sammen to og to.
a. Gjør testen om "Dei første julegåvene" før du leser artikkelen.
b. Les og jobb med artikkelen for å lære deg mest mulig.
c. Gjør testen en gang til. Fikk du til mer nå?
2. Snakk sammen om lesestrategiene deres
Jobb sammen to eller tre.
a. Fortell så nøyaktig som dere kan hva dere gjorde for å lære mest mulig.
b. Brukte dere lesestrategier? Hvordan var de?
c. Snakk sammen om hvordan dere mener det er best å lese for å lære.
3. Detektivlesing
a. Hva er en platespiller?
b. Hvem har tatt bildene i artikkelen?
c. Omtrent hvor gammel var Ann Helen Bolstad Skjelbred da hun ble intervjuet i artikkelen?
Meldinger ved utskriftstidspunkt 8. november 2025, kl. 10.28 CET