Lesekroken: Undervisningsopplegg til "50 år siden månelandinga"
Elevene skal lage en dreiebok for å dramatisere månelandingen i 1969. De skal bruke fakta fra artikkelen og får utdelt en skisse med tre scener.

Last ned materialet (det er på nynorsk):
Her er lenke til artikkelen på nettsidene på bokmål: 50 år siden månelandinga.
Lærarveiledning
Dramatiser månelandinga ved hjelp av en dreiebok
Artikkelen "50 år siden månelandinga" forteller historien om hvordan de første menneskene klarte å lande på månen. Fremstillingen er kronologisk, den følger historien etter som den utvikler seg. Derfor egner denne artikkelen seg godt til å dramatiseres. Elevene kan velge om de vil spille rollene selve, med eller uten videoopptak, eller om de vil lage en form for figurteater med papirfigurer, dukker, legofigurer eller annet.
For å gjøre dramatiseringen faglig nok får elevene skissen til en dreiebok som utgangspunkt. En dreiebok er arbeidsredskapet til en regissør, hvor de ulike scenene er forklart i grove trekk. Dreiebokskissen elevene får, er bare en ramme. De skal selve fylle på med detaljer, tegne inn hva de vil ha med, og bestemme hva de vil si. De skal gjøre fremstillingen så korrekt som mulig, med informasjon fra artikkelen.
Dreieboken er delt opp i tre scener, etter strukturen i artikkelen. Dette er gjort for å hjelpe elevene i gang, så de finner mer informasjon i artikkelen. Snakk med elevene om scene 1 før dem påbegynner arbeidet med hele dramatiseringen.
Dreieboka har tre rader:
1. Hva skjer?
Overskriften gir et spørsmål til elevene, slik at de selv må finne ut av hvordan de skal starte.
2. Spørsmål
- Hvem er med?
- Hvor er de?
- Hva sier de?
Disse spørsmålene skal hjelpe elevene til å finne ut konkret hvordan de skal dramatisere scenen. La elevene selve finne ut hvem som er med, hva de varmer og hvilke yrker de har, for eksempel.
3. Tegne dreieboka
Her skal elevene tegne en enkel skisse av hvordan de vil dramatisere scenen, bare for å tenke gjennom om de for eksempel trenger et romskip, om personene skal stå, ligge, sitte og så videre.
Spørsmål
Nederst på siden med dreiebok er det noen spørsmål. Elevene kan tenke gjennom hvordan de vil løse dem, for eksempel hvordan de kan få fram hva astronautene heter. Trenger de en forteller, eller kan de gjøre noe annet (f.eks. å omtale hverandre, bruke navneskilt på romdrakten som vi ser på bildet).
Dramatisere for hverandre
Etter at dreieboka er ferdig, skal elevane bruke den til å dramatisere. La elevene vise dramatiseringene for hverandre. La elevene gi hverandre tilbakemelding på om dramatiseringen fikk fram fakta fra månelandinga på en god måte.
Oppgaver til elevene
1. Lag dreiebok for å dramatisere månelandinga
Jobb sammen i grupper på tre.
De skal lage en dreiebok, det betyr en plan, for å dramatisere månelandinga.
a. Les gjennom artikkelen "50 år siden månelandinga".
b. Se på dreieboka. Hva mener de skal være med i scene 1? Snakk sammen for å planlegge hva som skal skje, hva dere skal si, og tegn hvordan dere vil gjøre det.
c. Jobb med scene 2. Snakk sammen om hva som skjer, finn på hva dere vil si, og tegn hvordan dere vil dramatisere handlingen.
d. Jobb med scene 3. Snakk sammen om hva som skjer, hva de vil si og tegn.
e. Sjekk til slutt at alt dere har med, stemmer med faktaene i artikkelen.
2. Dramatiser månelandinga
Jobb videre i gruppa fra oppgave 1.
Dere skal dramatisere månelandinga og bruke dreieboka dere har laget.
a. Bestem om dere vil dramatisere selv, lage en video eller kanskje bruke figurer.
b. Dramatiser månelandinga.
c. Vis dramatiseringa deres for en annen gruppe.
3. Detektivlesing
a. Hvilket land kom de tre astronautane fra?
b. Hvem tror dere har tatt bildet av Edvin Aldrin på månen?
c. Apollo 11 betyr at det var romskip nummer 11. Hvorfor kunne ikke Apollo 1 klart månelandingen, tror dere?
Meldinger ved utskriftstidspunkt 22. november 2025, kl. 15.11 CET