Lær Nysgjerrigper-metoden med forskersprint!
Synes du et helt Nysgjerrigperprosjekt virker litt omfattende? Da kan du heller prøve en forskersprint. I en forskersprint får elevene en problemstilling og skal prøve å finne svar i løpet av én eller to skoletimer. Målet er å lære de seks trinnene i Nysgjerrigpermetoden.
Hvorfor folder vi hendene ulikt?
Noen folder alltid hendene med den høyre tommelen øverst, andre med venstre tommel øverst. Hvorfor det? Dere trenger: Noe å notere på. Elevene skal i hovedsak bruke personer i klasserommet eller i nærheten som testpersoner.
Start forskersprint
Hvorfor krøller matpapiret seg i hånda?
Legger du et mellomleggspapir i hånda vil det krølle seg sammen. Hvorfor skjer det? Dere trenger: Mellomleggspapir (ett til hver elev), noe å notere på og enkelt utstyr som vann, annet papir, glass, varme og kalde overflater
Start forskersprint
Hvorfor oppbevares frø i aluminiumsposer?
Dere trenger: Testbiter av ulike materialer, som for eksempel plast, papir, tre, tekstil og aluminiumsfolie. Vann, lys og andre faktorer som materialene påvirkes av.
Til forskersprint