Vår Eksingedal

Elevene på Eksingedalen vet at de går på en av de minste skolene i Norge, med bare 4 elever på hele barnetrinnet. Gjennom intervju, spørreundersøkingar og historiebøker finner elevene ut mye om sin egen oppvekst.

1. Dette lurer vi på

Er det noe som er spesielt for oppveksten vår i Eksingedalen?

Hva skal vi forske på i år? Går det an å forske på oss selv?

Elvene vet at de går på en av de minste skolene i landet og har ikke så mange på deres alder å være sammen med. Likevel syntes de at Eksingedalen er en veldig god plass å vokse opp. Folk de møter syntes det er rart at de går på så liten skole, at det bare er fire på hele barneskolen, at de gjør mye sammen med ungdomsskolen – og at rektoren kan være vanlig lærer også. 

Foreldre og besteforeldre og andre gamle folk forteller ofte at «når jeg vokste opp så…..» - Alt har visst vært bedre eller verre før i tiden!

Så, i år bestemte elevene seg for å forske på deres egen oppvekst i Eksingedalen. Her er det de lurer på: 

  • Er oppveksten annerledes her i Eksingedalen enn andre steder?
  • Er det noe som er så spesielt ved å vokse opp her?
  • Hvordan er det annerledes her i forhold til andre steder?
  • Hva er de største forskjellene? Er det så annerledes her som folk kanskje tror?
  • Er det noe som er annerledes nå enn før?
  • Hva er i tilfelle mest annerledes nå i forhold til før?
  • Hva er egentlig typisk for oppveksten vår her?
  • Kan vi finne fram til hvorfor vi syntes det er så bra å vokse opp her?
  • Skal tro om vi kommer til å bo her hele livet vårt?

2. Hvorfor er det slik?

Elevenes hypoteser

  1. Vi er ikke så mange som bor her og vi er sammen med folk på forskjellige aldre både her på skolen og på fritida. Slik tror jeg ikke det er andre steder.
  2. Vi har mye natur, snø, tre, fjell, skog og mye vær og vind. Hva slags vær det er om vinteren bestemmer hvor raskt vi kommer oss til skolen eller til andre ting vi skal. Sånn er det ikke for andre, tror jeg.

Skolen:

  1. Det er flere elever i klassen på andre skoler. De er mange flere i klasserommet enn det vi er.
  2. Vi må ta buss til skolen, andre steder må de gå.
  3. Vi må av og til ha hjemmeskole fordi det går ras eller strømmen er borte, det må ikke andre.
  4. Vi trur at vi er en av de minste skolene i landet.

Venner og fritid:

  1. De er sammen med flere i fritida og har mange venner på sin egen alder.
  2. De har mer å gjøre på og flere organiserte aktiviteter der.
  3. At jeg brukar meir tid på data enn andre.
  4. At en 5.klassing andre steder spiller fotball, er ute med venner men også spiller dataspill.
  5. At jeg har mer venner i ulike aldrer (7–53) som jeg er sammen med i fritida mi.
  6. At jeg går i floren, og at jeg også jobbar der når jeg har lyst.
  7. Jeg tror det er større forskjeller med klespress andre steder, og at det er mer viktig hvordan man ser ut.

3. Legg en plan

Plan for gjennomføring av undersøkelsene

Elevene jobbet med forskningsprosjektet i mange skolefag (norsk, samfunnsfag, KRLE, matematikk, naturfag, kroppsøving/fysisk aktivitet). De fant ut at de måtte starte med seg selv og alt de har rundt seg. Så vil de ha ei prosjekt om gamledager – og et om seg selv og andre på deres alder. De fant ut at de måtte dele forskningen opp i tre deler:

A: Hvordan vi har det i Eksingedalen nå?
B: Hvordan det var her i Eksingedalen før?
C: Hvordan det er andre steder?

4. Hent opplysninger

Gjennomføring av undersøkelsene

Elevene fulgte planen for hver del av prosjektet, og de gjort flere eksperiment for hver del. 

Del A: Jeg i Eksingedalen – å vokse opp her nå

De fant fram til mest mulig om seg selv, om hvordan det er å bo i Eksingedalen nå. De måtte også finne ut litt om familiene deres og skrive om hvordan fritiden vil være og litt om hvordan de har det på skolen.

Elevene fant fram til hva som er spesielt med Eksingedalen for dem selv nå og om de faktisk er en av landets minste skoler. 

Del B: Å vokse opp her før i tiden og i gamle dager

De hadde lyst til å få tak i gamle bilder fra da foreldrene/besteforeldre/oldeforeldre var barn i Eksingedalen, for å se og sammenligne før og nå. I tillegg så leste elevene om gamledager og de snakket med folk i området.

Del C: Jeg og de andre – møte med andre på vår alder

Elevene laget også et spørreskjema som de sendte ut til skoleklasser andre plasser i Norge! De laget et spørreskjema som de kunne sende ut og få tilbake i posten. Etterpå telte dem opp svarte og laga diagram og sammenlignet.

5. Dette har vi funnet ut

Konklusjon

Noen av hypotesene stemte – andre ikke. De fant ut at ungarer i Eksingedal er ikke så ulik andre unger, både før og nå, og at på andre plasser leker unger de samme lekene. Men de lekte mer før. Nå gjør de i tillegg mange andre ting – og er med på fritidsaktiviteter. Før var det ikke organisert fritidsaktiviteter.

Elevene har lært mye om gamledager, og at det var verre å være i gamledager enn de trodde!

Hva er det aller beste med Eksingedalen nå?

Ungene er glade for at de har en tryggere skole og skolevei enn de hadde i gamle dager, og de er glade for at ingen blir straffet på skolen. Det er bare en skole i Eksingedalen nå, og det er bra for da blir vi flere!

De syntes at flere burde flytte til Eksingedalen fordi:

  • Frisk luft, masse fisk, ender og sau!
  • Her er veldig fin natur og et bra miljø hvor alle kjenner alle!
  • Pynt badeplasser!
  • Masse snø å leke i!
  • Alle stølene, som er fine å gå til!
  • Alle gårdene, som er fine å ha her i dalen!
  • Det er koselig å se alt det fine som er her!
  • Det er trygt og godt med venner i alle aldre!
  • Det er ikke klespress, alkoholpress og iikke noen problemer med røyk eller andre rusmidler!
  • Her er masse felles aktiviteter! Trening, fellesfester og friluftgruppe!
  • Her er det ikke noen dramaer og ingen er uvenner. Det er en veldig koselig plass!

6. Fortell til andre

Dette ønsker elevene å fortelle videre

Elevene skal skrive brev til skolene som har hjulpet dem i forskningen og fortelle hva de har funnet ut. 

De skal også gi rapporten til dem som har blitt intervjuet, og håper de vil like å lese dette.

Etter tema-arbeid har klassen alltid en fest for foreldrene. De har oppvekst som årstema på skolen hele dette året, så slutten av skoleåret viser de frem arbeid de har lagd.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 19. august 2025, kl. 22.27 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.