Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen?

Elsker du knekkebrød i matpakka, men hater at de blir myke? Forskningen til Haukås-elevene gir deg fire løsninger å velge mellom.

Trinn-1-kvadratisk.png
Dette lurer vi på

Hvorfor blir knekkebrød myke i matboksen?

Elevene synes at det er irriterende at knekkebrødene blir myke i matboksen. Det er ekkelt å tygge på myke knekkebrød, og de ønsker å finne en løsning på dette irriterende problemet. Derfor valgte de å forske på dette.

trinn-2-kvadratisk.png 
Hvorfor er det slik?

Elevenes hypoteser

  1. Vi tror at pålegget gjør knekkebrødene myke
  2. Vi tror det er innpakningen som gjør knekkebrødene myke
  3. Vi tror at knekkebrødene blir myke i matboksen fordi de har ligget der for lenge
  4. Vi tror det er lurt å ha både knekkebrød og skive i samme niste

trinn-3-kvadratisk.png 
Legg en plan

Plan for gjennomføring av undersøkelse

Alle skrev på en lapp de 2 hypotesene de helst ville jobbe videre med, og så delte læreren alle elevene inn i grupper. Det ble 4 grupper pluss en rapportgruppe.

Elevene la detaljerte planer for hvordan de skulle teste de ulike hypotesene. For hver hypotese planla de forskjellige typer tester og med ulike kombinasjonsmuligheter for å se om de kan bekrefte hypotesen. 

Vi fant ut at vi måtte lage oss en egen metode for testingen av knekkebrødene som alle måtte følge.

trinn-4-kvadratisk.png 
Hent opplysninger

Gjennomføring av undersøkelsene

Gruppene gjorde grundige undersøkelser av hva som kan føre til at knekkebrødene blir myke i matboksen. En gruppe testet ulike typer pålegg og kombinasjoner av pålegg for å se om det var forskjell på fett-, vann- og sukkerholdige pålegg når det kommer til mykhet på knekkebrød. En annen testet ulike typer emballasje/matbokser for å se om det hadde en innvirkning. En tredje gruppe testet med tid for å se om det var hadde noe å si hvor lenge knekkebrødet lå i matboksen, og den fjerde gruppen testet om det hadde noe å si at det lå en brødskive i samme matboks som knekkebrødet. 

The elever sitter ved et skrivebord og utfører tester på knekkebrød.
Elevene utviklet en egen knekketest i løpet av forskningen. Foto: Øyvind Ganesh Eknes.

trinn-5-kvadratisk.png 
Dette har vi funnet ut

Svar på hypoteser

Følgende hypoteser er styrket gjennom funn fra undersøkelsene:

  • Hypotese 1: Vi tror at fuktighet fra pålegget gjør knekkebrødene myke. Hypotesen stemmer. De tre taperene var alle smørepålegg: Tredje siste plass: Prim Andre siste plass: Syltetøy Aller sisteplass:Skinkeost.
  • Hypotese 3: Vi tror at knekkebrødene blir myke i matboksen fordi de har ligget der for lenge. Hypotesen stemmer, knekkebrødene ble mykere over tid. De tåler opp til 4 timer, men etter det blir de myke. 

Følgende hypoteser er svekket gjennom funn fra undersøkelsene:

  • Hypotese 2: Vi tror det er innpakningen som gjør knekkebrødene myke. Hypotesen stemmer nok ikke. Men elevene mener at det er lurt å pakke inn knekkebrødene i noe som ikke er helt lufttett. Matpapir er best, deretter kommer plastmatboks med hull og så aluminiumspapir.
  • Hypotese 4: Vi tror det er lurt å ha både knekkebrød og skive i samme niste. Hypotesen stemmer ikke. Det er ingen vits å ha en skive mellom knekkebrødene.

Konklusjon

Etter gjentatte eksperimenter og forsøk kunne elevene presentere disse løsningene for å unngå myke knekkebrød:

  1. Pakk pålegget inn i f.eks. alufolie eller plastfolie
  2. Bruk pålegg med lite fuktighet, som nugatti, peanøttsmør, brunost eller fårepølse.
  3. Bruk innpakning med lufting, som matpapir eller plast-/metallbokser med luftehull.
  4. Spis matpakken innen fire timer etter smøring.

trinn-6-liggende-venstre.png
Fortell til andre

Dette ønsker elevene å fortelle videre

De som lurer skal få vite!

Underveis i prosjektet var det mange andre elever og lærere som sa at de ville vite resultatene fra undersøkelsen. De som er nysgjerrige skal selvfølgelig få vite hva vi har funnet ut!

Vi skal også være med på Årets Nysgjerrigper og da kan alle som vil lese om knekkebrødforskningen vår.

Elevnee skal også ha i lekse å vise frem rapporten og fortelle om forskningen hjemme.