Hvordan kan vi unngå å få badehud når vi oppholder oss i vann?

Hvorfor er det egentlig slik at vi får skrukkete og rynkete hud når vi bader? Kan man unngå dette? Elevene på 6. trinn på Storevarden skole ønsket å komme til bunns i dette spørsmålet.

Trinn-1-kvadratisk.png
Dette lurer vi på

Hvordan kan vi unngå å få badehud når vi oppholder oss i vann?

Elevene lurte først på hvorfor man får badehud, og leste en del forskningsrapporter og fagtekster om dette. Blant annet studerte de nøye forskningsrapporten som 5B ved Eiksmarka skole leverte inn til Nysgjerrigperkonkurransen 2005, og som heter “Hvorfor får man rynkete hud når man er i vann?” Der lærte de at det finnes et fettlag i huden som “vaskes” bort når man oppholder seg i vann.

Dette førte dem videre til spørsmålet  om hvordan man kan unngå dette. Barna synes det er litt ekkelt og irriterende å få badehud, i tillegg pleier alltid voksne å si at “nå må du slutte å bade, for nå har du badehud!” Derfor ønsket elevene å finne ut hva man kan gjøre for å UNNGÅ å få badehud. 

Vi tror ikke at så mange har forsket på akkurat dette før, derfor synes vi det er spennende å forsøke å finne ut noe nytt.

trinn-2-kvadratisk.png 
Hvorfor er det slik?

Elevenes hypoteser

Før de begynte å lage hypoteser, hadde de bestemt seg for å lese litt om fenomenet “badehud”. De delte seg inn i grupper som gjorde ulike studier. Med denne kunnskapen i bakhånd skrev de ned hypoteser til problemstillingen. Alle skrev ned hvordan de trodde de kunne unngå badehud. Deretter valgte elevene i fellesskap ut 5 hypoteser som de hadde mest tro på. 

  1. Vi tror at vi unngår å få badehud dersom vi holder oss i høy aktivitet i vann.
  2. Vi tror at dersom vi ikke oppholder oss i vann lenge, unngår vi badehud.
  3. Vi tror at dersom vi smører inn huden med fett vil vi ikke få badehud.
  4. Vi tror at hvis vi smører inn hendene med vannavvisende produkter, får vi ikke badehud.
  5. Vi tror at hvis vi pakker inn hendene med ulike ting kan vi unngå badehud.

trinn-3-kvadratisk.png 
Legg en plan

Plan for gjennomføring av undersøkelse

Elevene var enige om at de ville forske på seg selv. De valgte å kun forske på hendene, siden det er enklere å gjøre på skolen. De ble enige om at alle i klassen skulle være med på testingen og bestemte seg for å bruke uke 7 og 8 til å teste hypotesene. De søkte midler til forskningen, og var veldig glade over positivt svar. To av elevene var på handletur på Europris og Rema 1000 for å handle inn alt de trengte til forskningen.

Hypotese 1: Vi tror at vi unngår å få badehud dersom vi holder oss i høy aktivitet i vann. De ble enige om å reise til Kvernevik Svømmehall for å sjekke ut dette. Der har de en hinderløype som kan brukes til å få opp aktivitetsnivået. De sendte mail til Kvernevik Svømmehall for å høre om de kan få låne bassenget.

Hypotese 2: Vi tror at dersom vi ikke oppholder oss i vann lenge, unngår vi badehud. Elevene var nysgjerrige på hvor lang tid det tar før de får badehud og bestemte seg for å sjekke tiden på alle i klassen. De vet fra før at det tar lengre tid i kaldt vann enn i varmt vann. Men hvor stor forskjell i tid vet de ikke. De vil derfor sjekke badehud i 10 grader, 20 grader og 40 grader. Det er viktig at huden får pause mellom hver testing, slik at badehuden forsvinner før de prøver på nytt.

Hypotese 3: Vi tror at dersom vi smører inn huden med fett vil vi ikke få badehud. Vi tror at fett beskytter hendene mot at det naturlige fettlaget vaskes bort. De ble enige om å teste følgende produkter: Majones, smør, matolje, delfiafett, babyolje, vaselin og håndkrem. 

Hypotese 4: Vi tror at hvis vi smører inn huden med andre produkter som virker vannavvisende, kan vi unngå badehud. De valgt disse vannavvisende produktene til hypotese 4: Tannkrem, hårspray, honning, skolelim og impregneringsspray.

Hypotese 5: Vi tror at hvis vi pakker inn hendene med ulike ting kan vi unngå badehud. Målet her var å undersøke om latekshansker, gummihansker, gaffa-tape og plastposer kan hindre oss fra å få badehud i vann.

I tillegg planla elevene å spørre noen som er eksperter på hud om hvordan huden reagerer. Blant annet bestemmer de seg for å ta kontakt med en hudlege og en hudpleier for å høre om de kan gi noen gode svar.

trinn-4-kvadratisk.png 
Hent opplysninger

Gjennomføring av undersøkelse

Svømmetesten ble gjennomført i svømmehallen, og elevene førte sirlig ned resultatene i et skjema. De graderte badehuden fra 1=ingen badehud, til 2=litt badehud og 3=tydelig badehud. Resultatene av testen ser du her. 

resultat-svømmestest.png

Deretter testet de hvor lang tid det tok før de fikk svømmehud når de satt stille med hendene i vann. Her testet de også ulike temperaturer på vannet. Resultatet ble som følger:

resultat-hånd-i-vann-test.png

Testing av fett i vann var det mange som syntes var ekkelt. Elevene smurte et tykt lag på den ene hånden, før de dyppet begge hendene i vann samtidig. Deretter var det vannavvisende produkter som stod for tur, og de smurte også dette på den ene hånden, før de dyppet hendene i baljen for å måle tid. Det var gøy!

Til slutt testet de om det hjalp å pakke inn hendene i alt fra latexhansker til gaffateip. test-mot-badehud.pngElevene festet plastposer på hendene med gummistrikker.

trinn-5-kvadratisk.png 
Dette har vi funnet ut

Konklusjon

Følgende hypoteser er styrket gjennom funn fra undersøkelsene:

Hypotese 2: Vi tror at dersom vi ikke oppholder oss i vann lenge, unngår vi badehud. Denne hypotesen stemmer. Det kommer an på temperaturen i vannet, så hvis du vil ha et deilig varmt bad må du ikke bruke lenger enn 2 minutter for å være sikker. Hvis du derimot liker å isbade, kan du iallefall være i vann i opp til 8 minutter for å være trygg.

Følgende hypoteser er svekket gjennom funn fra undersøkelsene:

Hypotese 1: Vi tror at vi unngår å få badehud dersom vi holder oss i høy aktivitet i vann. Denne stemmer ikke, for når man ser på resultatene ser man at alle fikk badehud, men på litt forskjellig tidspunkt. I tillegg fant elevene ut at det ikke hadde noen betydning om det var hele kroppen, eller bare hendene som var i klorvann.

Hypotese 3: Vi tror at dersom vi smører inn huden med fett vil vi ikke få badehud stemmer ikke. Elevene fikk badehud etter en tid uansett hvilken type fett de var smurt inn med, men fettet kan derimot hjelpe til med å øke tiden det tar før badehuden kommer.

Hypotese 4: Vi tror at hvis vi smører inn hendene med vannavvisende produkter, får vi ikke badehud stemmer heller ikke. De fikk alle badehud. 

Hypotese 5: Vi tror at hvis vi pakker inn hendene med ulike ting kan vi unngå badehud. Her gav heller ikke resultatene bekreftelse på at hypotesen stemmer. Det viser seg at de fleste får badehud uansett, men at det tar lenger tid. Man kan kanskje våge seg til å si at plastposer fungere best for å utsette badehud.

trinn-6-liggende-venstre.png
Fortell til andre

Dette ønsker elevene å fortelle videre

  • De vil legge ut forskningsrapporten på skolens hjemmeside og er sikre på at mange venner og bekjente leser hjemmesiden.
  • Solabladet kommer til skolen for å skrive om forskningen i lokalavisen.
  • De vil dele ut rapporten til familie og venner.
  • De vil sende en av rapportene til Kvernevik Svømmehall slika t de kan henge den på oppslagsveggen.
  • De får besøk av en journalist fra NTB på skolen. Da skal de vise noen av forsøkene og fortelle om hva de har funnet ut.

Vi er enige i at det er motiverende å lære ved praktisk arbeid, og at det er ekstra gøy å arbeide på skolen med noe vi selv har bestemt.