Hvorfor snakker noen med plantene sine? Og hvordan beskytte plantene mot insektsangrep?

Har du noen gang irritert deg over planter som dør uten at du vet hvorfor? Det har 3. og 4. trinn ved Den Norske Skole Gran Canaria, og nå ville de komme til bunns i dette mysteriet. Er det insekter som dreper planten? Eller kanskje det er måten vi snakker til dem på?

Trinn-1-kvadratisk.png
Dette lurer vi på

Hvordan redde plantene på skolen vår?

Elevene hadde frø som tema i naturfag. I mat og helse plantet 4.trinn frø til en kjøkkenhage. Plantene vokste fort, men plutselig ble de angrepet av insekter og så ikke friske ut, og elevene fikk lyst til å finne ut hvordan de kunne redde plantene. Det ble starten på Nysgjerrigper-prosjektet.

Et grønt blad med et hvitt belegg på seg.
Dette bladet ble funnet på et tre på skolen og barna ville gjerne finne ut hva dette var!

trinn-2-kvadratisk.png 
Hvorfor er det slik?

Elevenes hypoteser

  1. Vi tror de som snakker med plantene gjør det fordi de gamle og ensomme.
  2. Vi tror at planter som blir snakket til vokser bedre.
  3. Vi tror at en kjøttetende plante kan beskytte andre planter mot insektsangrep.
  4. Vi tror at grønnsåpevann beskytter planter mot insektsangrep.

 

trinn-3-kvadratisk.png 
Legg en plan

Plan for gjennomføring av undersøkelsene

Alle elevene fikk daglige gjøremål i prosjektet. Læreren delte elevene opp i forskjellige grupper som: Skrytegruppe, mobbegruppe, klassisk musikkgruppe, kjøttetende plantegruppe, grønnsåpegruppe, spørreskjemagruppe, illustratør og insekts ekspertgruppe. Hver av gruppene la planer for hvordan de skulle jobbe i prosjektet. 

Vi skal finne insekter, studere dem med lupe og forsøke å få de kjøttetende plantene til å spise dem. Vi skal leite etter insekter på testplantene og skrive ned hva vi finner.

Insektsgruppa, den Norske Skole Gran Canaria

trinn-4-kvadratisk.png 
Hent opplysninger

Gjennomføring av undersøkelsene

Elevene startet prosjektet med en tur til gartneriet i Mogan. Her lærte de veldig mye, for eksempel historien til Drageblodstreet, at oliventre kan leve i flere tusen år, og at en kjøttetende plante ikke hjelper stort, men flere kjøttetende planter hjelper mye bedre. De lærte også at hvis man har løk rundt plantene kommer det ikke insektsangrep. Elevene intervjuet gartnerne.

Testplantene.

I grønnsåpetesten ble testplanten dusjet med grønnsåpevann hver fredag. Kontrollplanten ble ikke. Tilsammen ble testplanten dusjet 6 ganger. Og i testen med kjøttetende planter fant elevene ut hvilke insekter plantene liker å spise og hvilke de ikke vil ha. 

Elevene testet også med planter som de snakket med for å se om det hadde en innvirkning på plantens velvære. Noen av plantene ble "mobbet" og noen fikk skryt, for elevene ønsket å se om det var forskjell på trivsel på disse to testgruppene. I tillegg testet de om klassisk musikk hadde en innvirkning på plantenes trivsel. 

Elevene gjennomførte også en spørreundersøkelse hvor de spurte folk på Valle Marina om de snakket med plantene sine. De intervjuet også elever på videregående. 

trinn-5-kvadratisk.png 
Dette har vi funnet ut

Konklusjon

Hypotese 1: De som snakker med plantene er gamle og ensomme. Undersøkelsen tyder på at det finnes plantesnakkere i alle aldre. Det er likevel flest plantesnakkere fra 40 år og oppover. Hypotesen om at det er gamle folk over 60 år som snakker med planter stemmer ikke.

Hypotese 2: Har planter godt av å bli snakket med? Her har elevene konkludert med at det ser ut til å hjelpe å snakke med planter. De tror også at CO2 fra pusten påvirker veksten til planten. Så hypotesen stemmer. 

Hypotese 3: Kan kjøttetende planter hjelpe andre planter? Den kjøttetende planten ble en av de flotteste plantene i prosjektet og det kunne se ut til at den kjøttetende planten hadde god effekt på andre planter, men elevene kan ikke bevise det. Ingen av testplantene i de to undersøkelsene hadde problemer med insekter, men det hadde ikke kontrollplanten heller.

Hypotese 4: Kan grønnsåpevann beskytte planter? Begge undersøkelsene tyder på at grønnsåpevann ikke fikk planten til å vokse bedre, men at de blir beskyttet og tåler mer. De blir mer utholdende, kan det virke som. Hypotesen stemmer.

trinn-6-liggende-venstre.png
Fortell til andre

Dette ønsker elevene å fortelle videre

Elevene arrangerte forskertorg på skolen med 5. og 6. trinn, hvor de inviterte alle foreldre og lærere og en journalist fra Canarijournalen. Her hadde de stands, foredrag og mulighet for at publikum kunne få prøve seg som forskere. 

Elevene ble også intervjuet av en journalist fra avisen Dag & Natt. De holdt et foredrag for henne og viste henne forskningen de hadde gjort. 

I tillegg har de laget en powerpoint om prosjektet som de har presentert for andre klasser på skolen.

Vi liker å forske ikke sant? Liker dere å forske Nyserrigper? Det gjør vi!

Elevene i 3. og 4. klasse