Lesekroken: Undervisningsopplegg til "Skal det vere ein bit kjøtt frå laboratoriet?"
I en artikkel kan man ikke forklare alt, og en del innhold vil være underforstått. I denne utgaven av Lesekroken skal elevene prøve å finne ut hva som er underforstått i en tekst om kjøtt fra laboratoriet.
Last ned materialet:
Lærerveiledning
Finn det som er underforstått i artikkelen
I en artikkel kan man ikke forklare alt, det er det nyeste og viktigste som er interessant å ta med. Det betyr samtidig at en del innhold er underforstått. Det vil si at forfatteren regner med at leseren kan noe fra før, eller at han kobler sammen informasjon på den måten forfatteren har tenkt. Sagt med andre ord regner forfatteren med at forforståelsen til leseren er omtrent lik som hos ham eller henne selv. Sånn er det ofte ikke, særlig ikke når voksne skriver tekster for barn. I tekster for barn skriver forfatteren gjerne kort for å gjøre det enklere, men samtidig forsvinner mer av det grunnleggende i teksten.
Det kan være vanskelig for leseren å oppdage hva som er underforstått i teksten. Ofte kan en tekst virke vanskelig å forstå, uten at en skjønner hvorfor. Dette henger ofte sammen med at mye er underforstått, og derfor ikke forklart. I artikkelen om kjøtt fra laboratoriet er det mange eksempler på fakten som er underforstått. Påse eksempels på overskriften:
"Skal det være en bit kjøtt fra laboratoriet?"
De fleste vil trolig skjønne hva ordene betyr, selv om laboratoriet kan være vanskelig. Men det underforståtte her er at denne måten å stille spørsmål på ofte handler om å servere noen en matrett. Det er å oppfordre folk til å spise. Om man ser på bildene, kunne man også tenke seg at spørsmålet handlet om de rare klumpene de ser, faktisk er kjøtt fra laboratoriet. Gjør elevene oppmerksomme på dette, før dere påbegynner de andre eksemplene fra teksten.
Finner først frem til setningene som er sitat fra teksten, i den venstre kolonnen. Still innledningsvis spørsmålet i den høyre kolonnen, for å hjelpe elevene til å se hva som er underforstått. Spør så: Hva er underforstått? Det vil være ulikt hvor mange eksempler elevene trenger, før de kan påbegynne selv å prøve å finne det som er underforstått.
Sitat fra artikkelen | Hva er underforstått? |
Sissel Rønning prøver å finne ut hvilken mat som kan få kjøttet til å vokse. |
Hvordan skal kjøtt vokse, om ikke på en kropp? Underforstått: Kjøttet er ikke på en kropp, men skal vokse en annet sted, på kunstig måte i et laboratorium. |
Du har sikkert lært at kjøtt kommer fra dyr? |
Hvilket kjøtt er det snakk om? Underforstått: Vanligvis spiser mennesker kjøtt som kommer fra dyr, men nå skal du få lese om noe som er annerledes.
|
Det sier seg selv at man ikke kan bruke slikt blod hvis man skal produsere mye kjøtt. |
Hvorfor kan man ikke bruke slikt blod? Underforstått: Blod fra ufødte kalver er dyrt og vanskelig å få tak i, det lønner seg ikke å gjøre det for å tjene penger. |
Det å produsere kjøttet fra dyr gir store utslipp av klimagasser. |
Hvorfor blir det klimagasser fra kjøttproduksjon med dyr? Underforstått: Dyr promper og raper mye metan, som er en klimagass, som igjen øker drivhuseffekten. Det er ikke bra for miljøet. Derfor er det bedre å unngå prompingen, om man kan. |
Vi prøver å bruke rester fra matindustrien, blant annet kyllingbein og hinner fra eggeskal. |
Hva bruker man i matindustrien? Underforstått: De som produserer mat, kaster kyllingbein, men bruker kyllingkjøtt, kaster hinner fra eggeskal, men bruker plommen og hviten. Å bruke noe som egentlig er søppel, er både miljøvennlig og billig. |
Oppgaver til elevene
1. Hvor kommer kjøttet vi spiser fra?
Snakk sammen om hva dere tror.
2. Hva er underforstått?
At noe er underforstått, betyr at forfatteren regner med at leseren forstår noe som egentlig ikke står i teksten. Se på utdragene og prøv å finne ut hva som er underforstått.
Del klassen i tre grupper:
a) Det sier seg selv at man ikke kan bruke slikt blod hvis man skal produsere mye kjøtt.
Hva er underforstått, hva er det som sier seg selv?
b) Det å produsere kjøttet fra dyr gir store utslipp av klimagasser.
Hva er underforstått, hvordan henger det å produsere kjøttet fra dyr og klimagasser sammen?
c) Vi prøver å bruke rester fra matindustrien, blant annet kyllingbein og hinner fra eggeskal.
Hva er underforstått?
3. Detektivlesing
a) Hvordan ser kjøtt som er produsert i laboratorium, ut?
b) Er det mulig å spise noe som er laget i en 3D-skriver?
c) Kan man spise uten munn?
Begrunn svaret ditt.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 21. oktober 2025, kl. 12.15 CEST