Lesekroken: Ulike måter å forklare ord på

I artikkelen "Menneskets eldste venn" er noen begreper uthevet og forklart. Her får du tips til hvordan du kan la elevene jobbe med ordforklaringer.

Nysgjerrigper-bladet 4-2020 med tilhørende oppgaver mot turkis bakgrunn
Teksten om hunder er fra Nysgjerrigper nr. 4-2020.

Last ned materiellene til utskrift:

Lærerveiledning

I artikkelen "Menneskets eldste venn?" er tre begreper uthevet og forklart i teksten. Disse står i sirkler på turkis bakgrunn. De tre begrepene er arktiske strøk, Sibir og kryssavl. Alle tre er sentrale for å få med seg innholdet i artikkelen. Det er flere måter å forklare ord på. I disse eksemplene er det gjort på tre forskjellige måter. 

1: Definisjon med forklaringer

I beskrivelsen av begrepet arktiske strøk står det først områder langt nord i verdenen, rundt Nordpolen. Her er arktisk forklart med langt nord i verdenen, rundt Nordpolen.

arktisk = langt nord i verdenen, rundt Nordpolen

Strøk er forklart med et synonym, et ord som betyr omtrent det samme, områder

strøk = områder

2: Synonym på hele begrepet

I fortsettelsen av forklaringen står også kalt Arktis. Arktiske strøk er det samme som Arktis (noe en hører av at ordene er nesten like)

arktiske strøk = Arktis

3: Skrive en setning med begrepet

I beskrivelse av Sibir står det i den andre setningen: De nordligste delene av Sibir ligger i arktiske strøk. Her benytter man ordet Sibir i en setning hvor betydningen også kommer godt fram. Det er en god måte å vise fram hva ordet betyr på.

Jobb sammen i klassen med den første ordforklaringen, med arktiske strøk. Prøv å jobbe utforskende med at elevene selv skal se hvordan ordet er forklart. Ikke gi dem svaret med en gang. Se så på Sibir. Kjenner de igjen noe fra hvordan det første begrepet ble forklart?

La elevene jobbe sammen i grupper med den siste ordforklaringen, med ordet kryssavl. Hvordan er ordet forklart her, på måte en, to eller tre?

Svar:

1: Kryssavl = det å la to ulike raser få unger sammen (i håp om at avkommet skal arve ulike gode egenskaper fra foreldrene). På forhånd vet vi at avl = å få unger sammen, og å krysse er å pare to ulike raser, altså er kryss = to ulike raser. Siste del av setningen er en begrunnelse for kryssavl.

3: Siste setning, Gjennom kryssavl av hunder kan man skape helt nye hunderaser, er et eksempel på en god setning hvor vi kan bruke ordet kryssavl. Setningen inneholder ikke en forklaring.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 9. juni 2025, kl. 16.29 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.