Lesekroken: Se sammenhenger mellom artikkelen og dine egne erfaringer

Kritisk tenkning er sentralt i læreplanen og viktig for å kunne ta gode valg både mens vi går på skolen og i resten av dagliglivet. En viktig del av hva kritisk tenkning er, handler om å se sammenhenger mellom noe vi for eksempel leser i en artikkel, og det vi vet fra før.

Nysgjerrigperblader mot oransje bakgrunn
Elevene skal tenke kritisk til det de leser i en artikkel om at vi bør lukke dolokket før vi trekker ned.

Last ned materialet til utskrift (dette er på nynorsk):

Artikkelen som nettversjon på bokmål: Bør du lukke dolokket før du trekker ned?

En kritisk leser godtar ikke alt han eller hun les, men sammenligner det mens andre ting han eller hun har lært om verdenen. Det kan være enten gjennom egen erfaring, samtaler med andre, gjennom lesing eller kanskje filmer på  internett eller sosiale medier.

Artikkelen "Bør du lukke dolokket før du trekker ned?" formidler at om en lukker dolokket, vil det hindre mange potensielt farlige bakterier i å spre seg ut i rommet. Det kan fore til at færre folk blir smittet av for eksempel omgangssyke. For å tenke kritisk om denne informasjonen kan man se etter sammenhenger med hvilket elevene ellers vet.

La gjerne elevene snakke sammen, hva vet de egentlig om dette temaet? Hva mener de er vanlig å gjøre? Her er noen spørsmål dere kan bruke:

  • Er det forskjell på hva man gjør hjemme og når man gjør på andre steder?
  • Hvordan er det på skolen?
  • Har dere dolokk i det hele tatt?
  • Hva med busstasjoner, flyplasser, handlesenter, sportshaller eller kafeer?
  • Legg toalettdesignere til rette for at man lett kan lukke lokket?
  • Er det virkelig så avgjørende å lukke lokket?

Tenk kritisk – hvordan blir toalett bygd og brukt? Det er ikke enkle svar her, og nettopp derfor er det viktig å tenke kritisk. Er det andre grunner til at man ikke bør lukke lokket, for eksempel at mange da må ta på samme sted hvor man ikke har rene fingre?

Meldinger ved utskriftstidspunkt 23. oktober 2025, kl. 16.07 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.