Lesekroken: Se sammenhenger mellom artikkelen og dine egne erfaringer
Kritisk tenkning er sentralt i læreplanen og viktig for å kunne ta gode valg både mens vi går på skolen og i resten av dagliglivet. En viktig del av hva kritisk tenkning er, handler om å se sammenhenger mellom noe vi for eksempel leser i en artikkel, og det vi vet fra før.
Last ned materialet til utskrift (dette er på nynorsk):
Artikkelen som nettversjon på bokmål: Bør du lukke dolokket før du trekker ned?
En kritisk leser godtar ikke alt han eller hun les, men sammenligner det mens andre ting han eller hun har lært om verdenen. Det kan være enten gjennom egen erfaring, samtaler med andre, gjennom lesing eller kanskje filmer på internett eller sosiale medier.
Artikkelen "Bør du lukke dolokket før du trekker ned?" formidler at om en lukker dolokket, vil det hindre mange potensielt farlige bakterier i å spre seg ut i rommet. Det kan fore til at færre folk blir smittet av for eksempel omgangssyke. For å tenke kritisk om denne informasjonen kan man se etter sammenhenger med hvilket elevene ellers vet.
La gjerne elevene snakke sammen, hva vet de egentlig om dette temaet? Hva mener de er vanlig å gjøre? Her er noen spørsmål dere kan bruke:
- Er det forskjell på hva man gjør hjemme og når man gjør på andre steder?
- Hvordan er det på skolen?
- Har dere dolokk i det hele tatt?
- Hva med busstasjoner, flyplasser, handlesenter, sportshaller eller kafeer?
- Legg toalettdesignere til rette for at man lett kan lukke lokket?
- Er det virkelig så avgjørende å lukke lokket?
Tenk kritisk – hvordan blir toalett bygd og brukt? Det er ikke enkle svar her, og nettopp derfor er det viktig å tenke kritisk. Er det andre grunner til at man ikke bør lukke lokket, for eksempel at mange da må ta på samme sted hvor man ikke har rene fingre?
1. Hvordan vil dere endre hva folk gjør på do?
Les artikkelen "Bør du lukke dolokket før du trekker ned?" sammen.
a) Hva er det viktigste som står i artikkelen?
b) Hva bør folk gjøre før de trekker ned på do?
c) Lag et forslag til hvordan dere kan få folk til å gjøre dette.
d) Snakk med flere andre grupper og diskuter hvilke forslag dere tror ville være mest effektivt. Kanskje kan dere teste det ut på skolen og sjekke?
2. Tenk kritisk – sammenlign artikkelen med verden
a) Gjennomtenk doer dere vet om – på skolen, i svømmehallen, ved kjøpesentret, på busstasjonen, på en kafé eller kanskje i et annet land. Er det dolokk der? Pleier folk lukke lokket?
b) Har dere noen gang tidligere hørt at man bør lukke lokket? Tror dere virkelig at det er så viktig som det står i artikkelen? Diskuter.
3. Detektivlesing
a) Hva betyr det "å verne tannbørsten din"?
b) Hvem eller hva er den grønne fyren på tegningen?
c) Hva er de grønne sirklene og de blåe figurene på tegningen? Grunngi svaret ditt.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 23. oktober 2025, kl. 16.07 CEST