Lesekroken: Memory med ord fra teksten
Artikkelen "Kan du bli best uten blodsmak?" handler om forskning på ungdom og kondisjon. Her blir det benyttet en del fagbegrep som kan være vanskelige å forstå. I denne Lesekroken får elevene spille memory for å jobbe med disse ordene.
Last ned materialet til utskrift:
Lærerveiledning
I artikkelen er det en del fagbegreper som blir brukt, for eksempel kondisjon. For å forstå artikkelen er det avgjørende at man forstår disse ordene. En måte å jobbe med dette på er å spille memory, med både ord og forklaringer fra teksten.
I et memoryspel er det skrevet ord eller forklaringer på den ene siden av et kort. Den andre siden er blank. Det kan være med fra to til fire spellere. En starter med å legge kortene på et bord med baksiden opp, så intet av kortene ligger over hverandre. Den første spilleren skal ta opp to kort og finne ut om de to hører sammen. Om kortene ikke er et par, må spilleren legge begge to tilbake, med baksiden opp. Så skal nestemann prøve. Om man finner et par, får man beholdt det og får en ny sjanse.
Det krevende med denne memoryvarianten er at elevene selve må finne ut om ord og forklaring passer sammen. Svaret finner de i artikkelen "Kan du bli best uten blod- smak?". Det er forklaringene herifra som er benyttet. Det er også gjort litt vanskelig ved at forklaringen på kortene ikke er formulert nøyaktig som i teksten. Det er for å jobbe med forståelse, ikke bare å søkelese etter spesifikke ord. Spelleren må derfor bevise at de to kortet hører sammen, ved å syne hvor forklaringen står i artikkelen.
Tips: Skriver gjerne ut memoryspillet på fargeark, så elevene ikke kan se teksten gjennom papiret.
(Oppgavene og Memory-spillet finner du på side 2-3 i pdf-fila)
1. Memory
For to–fire spillere.
a) Legger kortene med baksiden opp.
b) En spiller trekker to kort og finner ut om de hører sammen. Svaret finner dere i "Kan du bli best uten blodsmak?". Vis hvor i artikkelen du fant svaret.
c) Om man finner et par, kan man beholde kortet og får en ny sjanse. Om kortene ikke hører sammen, må man legge de tilbake. Neste spiller prøver å finne et par.
2. Test kondisjonen deres
Jobb sammen to og to. Dere trenger en stoppeklokke.
Hva tror dere krever best kondisjon, å gå opp og ned et trinn eller spensthopp?
a) Finner et trappetrinn eller en benk dere kan gå opp og ned på.
b) Gå opp og ned på trappetrinnet i et jevnt tempo i 60 sekund.
c) Ta en pause i 60 sekund.
d) Gjør spensthopp hvor dere tar hendene i bakken og hopper så høyt dere klarer med hendene i været i 60 sekund.
e) Hva krevde best kondisjon? Var det likt for begge? Hvorfor ble det sånn?
3. Detektivlesing
a) Hvordan kan en elektrode se ut?
b) Hvorfor ville forskerne forske på kondisjon hos akkurat ungdommer?
Fasit memory
Elektrode | Noko som kan føre elektriske signal frå til dømes kroppen til ein maskin |
Kondisjon | Kor mykje oksygen ein kan puste inn og frakte til musklane |
Kontrollgruppe | Personer som blir testa, men som ikke gjør spesielle ting som forskerne ber de om. De skal være som de pleier å være. |
Tredemølle | Løpemaskin |
Typisk kondisjonstrening | Lange løpeturer, intervaller og stafett |
Typiske kondisjonsidrettar | Langrenn, fotball og håndball |
Ungdomstid | 12–15 år |
Meldinger ved utskriftstidspunkt 23. oktober 2025, kl. 07.24 CEST