Lesekroken: Undervisningsopplegg til "Bakteriar med superkrefter"

For å få en idé om hva artikkelen "Bakterier med superkrefter" handler om skal elevene telje de viktigste innholdsordet i teksten.

Bilde av artikkelen slik den ble vist i Nysgjerrigper-bladet
Artikkelen om bakterier er hentet fra Nysgjerrigper nr. 2-2017.

Last ned materialet (dette er på nynorsk):

Les nettversjonen av artikkelen på bokmål: Bakterier med superkrefter

Lærerveiledning

Tell de vanligste ordene

For å få et raskt overblikk over hva en artikkel handler om, kan man ta tak i de vanligste innholdsordet. Innhaldsord er som oftest substantiv, men kan også være verb som er sentrale i en tekst. I denne artikkelen er det to innholdsord som skiller seg ut, bakterier og biofilm. Når man skal telle ordene, tar en med alle former av ordet, som:

biofilm – biofilmen – biofilmer – biofilmene

Be elevene telle hvor mange ganger de finner ordet bakterier eller ord i teksten som har bakterie i seg. Når de leser bare for å telle, må de "letelese". De ser bare etter et konkret ord, alt det andre kan de hoppe over. Denne lesingen skal derfor gå raskt.

Om vi teller ordene, får vi dette resultatet:
Bakterier: 20 ganger
Biofilm: 8 ganger

Selv om elevene bare har letelest, vil de trolig ha en idé om hva artikkelen handler om,ettersom de har funnet ordene bakterie og biofilm så mange ganger. Kanskje vet de ikke ennå hva biofilm betyr, men de forstår trolig at det er et viktig ord å lære seg for å skjønne artikkelen. Elevene er derfor godt forberedte til å lese artikkelen grundig, selv om de bare har telt to ord.

I oppgave 2 skal elevene fylle ut et tankekart basert på teksten. De skal skrive inn en definisjon av biofilm. Videre skal de fullføre setninger med eksempel på biofilm fra artikkelen. Gå gjerne gjennom eksempel 1 med elevene. I ruten i tankekartet står:

1. Lørdagsgodt …
Dette viser til de to første avsnittene i artikkelen. Her får leseren vite at lørdagsgodt kan gi pels på tennene. Det er bakterier som samler seg til biofilm. Elevene skal skrive hele setninger med eksemplene fra artikkelen, og kan for eksempel skrive:

Lørdagsgodt kan gjøre at en får et belegg av bakterier på tennene. Det belegget er biofilm.

Elevoppgaver
1. Telle ord

a. Hvor mange ganger finner du ordet
- bakterier
- biofilm

b. Hva tror du artikkelen handler om?

2. Fyll ut tankekartet om biofilm

a. Definer ordet biofilm.

b. Fyll ut de fem eksemplene på biofilm det står om i artikkelen. Skriv hele
setninger.

Eksempel: Lørdagsgodt kan gjøre at en får et belegg av bakterier på tennene. Det belegget er biofilm.

3. Detektivlesing

a. Hvorfor tror vi at noen steinalderfolk hadde hull i tennene og andre ikke?

b. Nevn minst to styrker biofilm har og som bakteriene alene ikke har.

c. Hvordan ser biofilm ut, både forstørret og i naturlig størrelse?

Meldinger ved utskriftstidspunkt 21. oktober 2025, kl. 13.48 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.