Lesekroken: Undervisningsopplegg til "Hva er egentlig hold?"
Jobb utforskende med teksten "Hva er egentlig hold?", og let etter måter teksten prøver å fange leseren på.
Last ned materialet (på nynorsk):
Lærerveiledning
Artikkelen "Hva er hold?" skiller seg ut ved å bruke flere ulike måter å fange oppmerksomheten til leseren på. Det er viktig å inspirere leseren til å lese, så ham eller hun får lyst til å se nærmere på teksten.
Fang oppmerksomheten til leseren
Det er ulike måter å få fram dette mellompersonlige på. I artikkelen er det fem grep som leseren kan legge merke til:
1. Overskriften er et spørsmål
Overskrifter som er formet som spørsmål, gjør at leseren automatisk begynner å tenke på hva svaret kan være. Om man har en idé eller ikke, vet en at svaret trolig står i artikkelen. Da har forfatteren allerede fått leseren til å starte.
2. Bilde av mennesker som ser rett på leseren
Øyne som ser rett på leseren, enten i bilde eller tegninger, gjør at man blir dratt mot blikket. Det er som om personen vil ha kontakt med deg. Man ser da gjerne tilbake, titter rundt bildet, og så er man i gang med å lese.
3. Personene er omtrent som en selv er
Jentene på bildene er 12 år, de har kroppsøving og springer rundt. De er akkurat som mange andre som leser Nysgjerrigperbladet. Enda bedre hadde det vært med en gutt og en jente med ulik alder og utseende, men mange kan identifisere seg med elever som har kroppsøving.
4. I teksten står det "du", den henvender seg slik direkte til leseren
Å skrive "du" i teksten eller å bruke snakkebobler gjør at leseren føler at teksten er rettet direkte til ham/henne. Da blir det mer interessant å lese. Teksten er for deg, og kanskje blir du oppfordret til å gjøre noe også.
Jobb utforskende med teksten
Elevene skal jobbe utforskende og lete etter måter teksten prøver å fange leseren på. Som lærer må du oppfordre elevene til å finne ut hva som gjør de interesserte. Hva legger de merke til? Samle informasjon og strukturer den etter de fem punktene. De skal elevene selv bruke for å lage en interessant tekst.
I tillegg til punktene over har artikkelen også sterke farger, små illustrasjoner man kan kjenne seg igjen i og tegnede skritt for å få oppmerksomhet. Dette er ikke så generelt, men tekster som er rettet mot unge lesere bruker ofte sterkere farger enn fagartikler til voksne.
Oppgaver til elevene
1. Hvordan prøver teksten å fange deg som leser?
Jobb sammen.
a. Nærles artikkelen. Hva fanger oppmerksomheten deres?
b. Let i overskrifter, bilder, illustrasjoner og teksten dere leser. Hvilke triks har forfatteren brukt for å få dere til å lese?
2. Lag en tekst som fanger leseren
- Velg noe som du kan en del om og skriv om det.
- Lag overskriften som et spørsmål.
- Legg inn bilde eller tegning av noen som ser rett på leseren.
- Skriv "du" i teksten. For eksempel: "Nå skal du høre om en verdensrekord …"
- Skriv om en som ligner på leseren, for eksempel en på samme alder, en med samme interesse eller en som bor samme plass. Skriv 3–5 setninger.
- Vis teksten til en annen.
- Hva fanget oppmerksomheten? Hva virket best i din tekst?
3. Detektivlesing
a. Hva er forskjellen på kjerringråd og forskning?
b. Hvilke klassetrinn går Johanne og Anna Maria på? Utdyp svaret.
c. Hva ville du gjort for å finne ut noe nytt om hvorfor noen får hald?
Meldinger ved utskriftstidspunkt 14. september 2025, kl. 04.07 CEST