Forskere har undersøkt skolegårder med hjelp fra elever
Som elev tilbringer du mye tid ute på skolen. Da er det viktig at det er et godt sted å være, at du kan leke, være sosial og fysisk aktiv. Det er også viktig at det er noe for alle å gjøre, uansett hva man liker.
Av Marit Møllhausen og Odd Johan Berland (miljolare.no)
Forskere har undersøkt hva som skal til for at uteområdene kan bli bra, med hjelp fra elever i Forskerkampanjen i 2021.
Oppdrag: Undersøk skolens uteområde
I Forskningskampanjen går forskere sammen med elever for å finne ut av noe som forskere trenger svar på.
I 2021 var oppdraget å finne ut hvor stor uteplass elever oftest har på skolen og hvordan plassen blir brukt. Elevene skule blant annet bruke kart og måle, telle ting som lekeapparater, trær og fotballmål og observere aktiviteter.
På nettsiden kunne elevene sammenligne skolen sin med andre skoler i landet. Kanskje det er vanlig å spille fotball på din skole, mens andre spiller mest slåball?
Her kan dere se rapporten fra kampanjen.
Hvordan bør skolenes uteområde være?
Professor Kine Halvorsen Thorén har forsket på skolers uteområde:
– Vi visste veldig lite om norske skolegårder, for eksempel hvor store de er eller hva de inneholder. Vi visste heller ikke hva elevene synes om skolegårdene sine og om det var nok å gjøre enten det er om sommeren eller om vinteren. Så dette var en fantastisk mulighet for oss som er arbeider med forskning på dette feltet, sier hun.
I forskningsprosjektet fant forskerne ut flere ting som er viktige for at elever trives og er aktive på skolen.
En skolegård er bra når:
- Det er variert natur, for eksempel fine lekeområder med trær og busker som skygger for sola og litt ujevnt terreng.
- Elever kan velge mellom forskjellige lekeapparater og annet utstyr slik at de kan være fysisk aktive.
- Det er litt forskjellige typer områder med ulik størrelse slik at du kan velge om du vil leke, klatre, spille fotball eller bare sitte i en krok og snakke med vennene dine.
Det er ikke noe fasitsvar på hvor stor skolegården bør være, men resultatene fra forskningsprosjektet tyder på hvis det er mindre enn 20m2 per elev, kan det bli litt for trangt.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 9. juni 2025, kl. 12.31 CEST