Beveg deg mer og lær mer!
Å være i bevegelse er ikke bare noe for gymtimen. Det viser seg også at du lærer bedre i andre fag når du beveger deg. Veldig mye bedre!
Av Thomas Keilman
– Istedenfor å lese om historie, lag heller et rollespill hvor dere imiterer det som skjedde. Eller istedenfor å lese om ledningsevnen til ulike materialer, gå heller ut og kjenn hvordan temperaturen er ulik på lyktestolper, vegger, vindu eller stener.
Dette sier den danske forskeren Kasper Madsen. Han har undersøkt hvordan vi kan bruke bevegelse mer i undervisningen. Kasper er helt klar på at vi lærer bedre om vi beveger oss.
– Jeg har undersøkt hvordan elever kan bevege seg og samtidig lære. Sammen med lærere har jeg lagd ulike undervisningsopplegg, og så undersøkt hva som fungerer best. Vi fant ut at å mime, dramatisere, gestikulere, forme, imitere og sanse gjør det lettere å lære. Elevene ble mer engasjert og nysgjerrige når de fikk bevege seg, sier Kasper.

Kasper har forsket på danske skoler, men han er helt sikker på at funnene hans også kan brukes på norske skoler.
– Norske og danske skoler er ganske like, sier han.
– Både i Norge og Danmark er vi opptatte av at elever får nok fysisk aktivitet, og på denne måten kan de være mer aktive og lære bedre!
Elever beveget seg mer før
Kasper forteller at det var mer bevegelse i undervisningen før. Men for omtrent 20 år siden fant man ut at norske og danske elever gjorde det ganske dårlig i matte og lesing, sammenlignet med elever i andre land. Da bestemte myndighetene at elevene skulle lese mer og ha mer teori. Dette førte samtidig til at elevene satt mer stillinger enn før.
Men nå mener Kasper at forskningen hans har vist at lærere kan legge opp undervisningen slik at elever både kan lære bedre og få bevege seg. Og hvis læreren din sier at dette høres vanskelig ut, har Kasper et godt råd:
– Lærerne på de skolene som hjalp meg med å finne ut av dette, sa det var vanskelig i starten, men at det løsnet etter hvert. Bare setter i gang og prøv!
Her er tre forslag fra Kasper til hvordan dere kan bevege derei undervisninga:
- Norsk: Gjør ulike bevegelser og prøv å sette ord på dem. For eksempel «å gå», «å springe», «å spasere», «å ligge», «å klatre». Så kan dere diskutere hva vi bruker verb til.
- Historie: Tenk at dere er på en gammel herregard. To av dere er landeiere, og dere andre er bønder. Bøndene skal prøve å stikke av, de har nemlig hørt at de kan få det bedre på en annen herregard. Landeierne skal prøve å stoppe dem. Det er lett å stikke av, så etter hvert må bøndene prøve å hinke av gårde. Dette gjør det mye vanskeligere, og noen elever kan bli frustrerte og synes regelen er urettferdig. Når aktiviteten er over, kan dere diskutere hva som skjedde, snakke om urettferdighet, at landeierne ble favorisert og hva dette betyr.
- Matte: Lag ulike geometriske former med kroppene deres. Gå for eksempel i grupper og lag ulike trekanter. Noter og diskuter forskjellen mellom rettvinklet, likebent og andre typer trekanter.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 30. april 2025, kl. 17.00 CEST