Hvorfor liker mennesker å leke?

Hva er det som gjør lek så morsomt? Elevene på 2. trinn ved Haukås skole bestemte seg for å forske på et spørsmål som både er gøy og litt filosofisk: Hvorfor liker mennesker å leke?

Her ser vi laserløypa elevene laget.

1. Problemstilling og bakgrunn for prosjektet

På Haukås skole forsker alle elevene i en felles periode hvert år. Elevene på andretrinn gikk på Undringsjakt og samlet undringer og spørsmål. Ett av dem handlet om lek, og da klassen stemte, var det dette som vant.

– Jeg stemte på lekeforskning fordi jeg trodde det kom til å bli gøy, sier Henrik.

– Jeg syntes det hørtes spennende ut og kanskje gøy for andre også, sier Elley.

2. Hypoteser

Elevene trodde at mennesker blir gladere av å leke, og aller mest når de leker sammen med andre. 

tegnede plakater skrevet av barn som handler om hypoteser om at man blir gladere av å leke
Elevene trodde at vi blir gladere av å leke, og mest glad av å leke sammen med andre.

3. Planlegging

For å undersøke hypotesen ville de gjøre klasserommene om til lekerom. Fadderne på 6. trinn ble testpersoner. Noen fikk leke alene, andre sammen med en venn. Det skulle være tilfeldig hvem som skulle leke alene og hvem som skulle leke sammen med noen. Før og etter lekingen skulle de vurdere hvor glade de følte seg på en skala fra 1 til 10. I tillegg observerte forskerne hvordan testpersonene oppførte seg underveis i lekingen.

– Vi måtte passe på klokka og slippe inn noen få om gangen, forklarer elevene.

Lekene

Elevene hadde mange ideer til leker de ville lage. De jobbet i grupper og lagde til sammen 13 leker. De valgte å ha tre typer leker:

  • konkurranseleker
  • kreative og morsomme leker
  • fysiske leker
plakater skrevet av barn henger på en vegg, de handler om ulike leker
Elevene ville lage lekerom med leker i ulike kategorier.

Konkurranslekene var både gamle leker, som sekkeløp, og nye leker. En av de nye lekene het «Kaste papirfly på klovnen».

– Vi tenkte det kom til å bli morsomt, fordi det er vanskelig å treffe noe med et papirfly, forklarer Iga og Arav.

en tavle der det står: Kast papirfly på klovnen
Leken "Kast papirfly på klovnen".

Platons og Marvin ville lage et spøkelsesrom inspirert av dataspillet Doors. I rommet skulle fadderne lete etter et kryss laget av blyanter. Det skulle være mørkt og litt skummelt.

– Vi måtte ha et eget rom til det. Vi ville egentlig at de skulle være der lenge, men lærerne Lasse og Amalie sa at de bare kunne være der i 30 sekunder, ellers ville det bli for lang kø, sier de.

Spillene var en blanding av kjente brettspill og nye varianter, blant annet «Pølsekatten».

– Vi bestemte at de skulle rope «Pølsekatten!» i stedet for «Villkatten!» når de fant riktig bilde. Vi tenkte at 6. trinn kom til å synes det var morsomt, forklarer Aylin.

Noen av de fysiske lekene var hinderløype, «gulvet er lava» og en laserløype laget av hoppetau. For å få plass til alt måtte to klasserom ommøbleres.

– Da jeg hørte alt vi hadde planlagt, tenkte jeg at det kom til å bli vanskelig å lage alt det i klasserommene. Men det gikk bedre enn jeg trodde, sier Marvin.

– Jeg synes det var gøy og spennende å flytte på alt, sier Mari.

4. Innhenting av data

Til slutt var alt klart. Før fadderne gikk inn, skrev de hvor glade de var på en lapp. Det samme gjorde de etter lekingen.

Igor var en av dem som stod på gangen og tok imot testpersonene.

– Det var vanskelig, for det var mange folk, men jeg klarte det, sier han.

Inne i lekerommene beveget de seg fra aktivitet til aktivitet.

lapper der det står: hvor glad er du på en skala fra en til ti
Alle testpersonene måtte skrive hvor glade de var på en lapp før og etter lekingen.

Noen av lekene var mer populære enn de hadde trodd på forhånd.

– Jeg hadde puslespill med store brikker. Det var nesten kø hos meg, sier Kuba.

5. Funn og diskusjon

Elevene gledet seg til å åpne boksene med lappene. De sorterte tallene og lagde søylediagrammer som viste hvor glade fadderne var før og etter lekene.

Resultatet var tydelig: De fleste ble gladere av å leke – både de som lekte alene og de som lekte sammen med andre.

Men når elevene sammenlignet resultatene oppdaget de noe som overrasket dem. Det så det ut til at de som lekte alene faktisk ble litt gladere enn de som lekte sammen med andre. Observasjonene viste noe annet. De som lekte sammen smilte, lo og pratet mer enn de som lekte alene.

– Kanskje de som leker alene blir like glade, men viser det ikke så godt med kroppen sin? undrer elevene.

Andretrinnet konkluderte med at en viktig grunn til at mennesker liker å leke, er at det gjør oss gladere, uansett om vi leker alene eller sammen.

– Hvis du trenger å bli gladere, er det lurt å leke, konkluderer elevene.

6. Dele forskningen med andre

På Nysgjerrigpertorget viste alle klassene fram det de hadde jobbet med. 2. trinn lot publikum prøve lekene, så de fikk være testere. Utenfor klasserommene hang plakater som fortalte om hva de hadde funnet ut. På den måten fikk hele skolen se både hvordan de hadde jobbet og hva de hadde lært.

et klasserom der de leker gulvet er lava, benker og pulter står oppstilt etter hverandre
Leken "Gulvet er lava» ble kombinert med en hinderløype med balansering, sklie og bygging av klosser.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 11. september 2025, kl. 15.20 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.