Ta bleieforskningen ett steg videre
Her går både elever og lærere inn i rolle som forskere og produsenter. Alt dere trenger er to typer bleier, noe å skrive med – og en leken og nysgjerrig innstilling.
Rollebasert forskning i klasserommet
Marianne Ødegård, professor i Naturfagsdidaktikk ved UiO, brenner både for naturfag og for drama. Hun har forsket på undervisning der elever får innta rollen som forskere, mens lærer spiller produsent i bleieindustrien.
Tidsramme: To skoletimer
Sted: Et klasserom
Trinn: Passer for alle trinn
Utstyr per gruppe: Én bleie av hver type (f.eks. Pampers og Libero)
Rollefordeling
To lærere (eller en lærer og en elev) spiller hver sin bleieprodusent – for eksempel én fra Pampers og én fra Libero – og representerer sine merker tydelig. Elevene får i oppdrag å forske på følgende problemstilling:
Hvilken bleietype er best?
Elevene bestemmer selv hvilke undersøkelser de vil gjøre, men de må planlegge nøye på forhånd. Før de setter i gang, skriver de et abstrakt – en kort tekst der de beskriver hva de skal undersøke og hvordan. Dette fungerer som en "søknad" til forskerkonferansen de skal delta på senere.
Tips: Elevene bør lage en tabell før de starter testingen, slik at de har et godt system for å registrere funnene sine. Vær tydelig på hvor lang tid de har til uttesting. Begrensning av tid kan bidra til å holde fokus.
Forskning og konferanse
Etter at testingen er gjennomført, samles klassen til en forskerkonferanse. Hver gruppe presenterer hva de har undersøkt, hvordan de gjorde det, og hvilken bleie som kom best ut ifølge deres funn.
Her er det bleieprodusentene tur til å skinne i rollen sin: Still kritiske spørsmål, argumenter for ditt produkt, og utfordre elevene til å begrunne valgene sine. Da får elevene øve seg på å diskutere hva de faktisk har funnet ut, samtidig som de lærer å se en problemstilling fra flere perspektiver – både som forskere og som representanter for ulike interesser.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 13. august 2025, kl. 13.27 CEST