Vi finner harer over nesten hele verden, i ørkenen i Afrika og på kalde Svalbard. Haren har tydeligvis mange gode strategier for å overleve forskjellige temperaturer og årstider. Hva gjør den for å overleve vinteren i nord?
Hvorfor vi har årstider? Lag hypoteser om hvorfor vi har årstider. Og gjør et eksperiment: Dramatisering av om jorda som snurrer.
Test hypoteser med elevene om hvordan latter påvirker dem. Hva skjer på de dagene de ler mye sammenlignet med de dagene de ikke ler så mye?
Gjør elevforsøk der elevene utvikler hypoteser og tester ut hvordan mengden søvn de har fått i løpet av natten vil påvirke hvordan de føler seg, humøret deres og om de klarer å konsentrere seg om skolearbeid!
Er det forskjell på hvordan vi lærer hvis vi skriver for hånd i forhold til å skrive på data?
Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde vokaler i språket vårt?
Hvorfor blir noen bøker veldig populære?
Lag ni stasjoner med forsøk om musikk som elevene kan prøve seg på.
Når du stirrer på en farge en stund og deretter flytter blikket ditt over til en hvit flate, kan du oppleve et fenomen kjent som en etterbildeeffekt. Her er et eksperiment for litt større elever som du kan bruke i klassen.
Våren er her! Det er tida då blad og knoppar spring ut og alt blir litt grønare og lysare. Her er nokre spireforsøk og planteforsøk du kan utføre uansett årstid.
Meldinger ved utskriftstidspunkt 10. desember 2024, kl. 12.25 CET