Bingo i forkunnskaper

Undervisningsopplegg til artikkelen "Dr. Squiggles spiller musikk med deg" med oppgaver som trener elevene i å aktivere forkunnskaper.

I pdf-filen med oppgaver får du et ark med bingo i forkunnskaper.

Last ned materialet til utskrift:

Å aktivere forkunnskaper er det mest effektive man kan gjøre for å fremme god leseforståelse. Gjennom forkunnskapene får elevene knagger til å henge den nye informasjonen på. De får også mulighet til å utvide det de har lest noe om fra før.

Utfordringen er å få fram relevant forforståelse og å gjøre dette
på en motiverende måte.

Denne gangen skal elevene fylle ut et bingobrett med ord de tror kan være i artikkelen. Alle elevene vel selv hvilke ord de har lyst til å skrive opp, men det er noen regler som gjelder:

Et ord kan bare stå én gang, og alle former av ordet teller (f.eks. musikk/musikken, eller nynorsk/bokmål).

Ordene skal være innholdsord. Det er substantiv og verb som sier noe om hvilket setningene handler om.

Eksempel på innholdsord er musikk og spille. Disse er i motsetning til funksjonsord, som ofte er fra andre ordklasser.

Eksempel på funksjonsord er en, det og verb som bli. Funksjonsord er vanlige og står ganske sikkert i en tekst, men de hjelper ikke elevene med å frambringe forkunnskapene. Derfor skal de skrive opp innhaldsord.

Bruk bingoarket som hører med til artikkelen. Jobb sammen med å se på overskriften og illustrasjonene som er på arket. Hvilke ord tror dere finnes i artikkelen? I overskriften står for eksempel innholdsordet spiller og musikk. De er trolig aktuelle. Skriver de gjerne opp.

På illustrasjonene er det noter, ulike instrument og roboter. Dette kan også være aktuelle ord. La elevene selv utforske illustrasjonene for å komme med forslag. Skriv opp et eller to ord sammen og la elevene fylle ut resten. De vel selv hvor i bingobrettet de vil skrive ordene, men de må ha ni ulike ord til slutt. Elevene kan gjerne jobbe sammen for å diskutere hvilke ord de tror finnes i artikkelen. Når alle har fylt ut skjemaet sitt, kan bingoen i forkunnskaper begynne.

Læreren leser opp teksten i artikkelen høyt, med en setning om gangen. Elevene skal lytte aktivt. Om et av ordene de har skrevet opp, kommer, for eksempel musikk (eller musikken), setter de et kryss i den ruten. For hvert ord elevene har, blir det et nytt kryss. Om noen får tre ord på rad, kan de rope «bingo». Fortsetter til mange har fått bingo flere ganger. Påse slutt på de brettene som har fått mange kryss. Hvilke strategi hadde elevene her?

1. Bingo i forkunnskaper

Bruk arket «Dr. Squiggles spiller musikk med deg»

a. Se på overskrifta og illustrasjonene.

Hvilke ord tror du står i denne artikkelen?

b. Skriv opp ni ulike ord, ett ord i hver rute på bingobrettet.

c. Spill bingo. Sett et kryss over ord du har på brettet, når læreren leser de høyt.

d. Rop «bingo» om du har tre på rad.

2. Hva skulle din dr. Squiggles spille?

Jobb sammen to og to.

a. Tenk dere at dere kunne programmere en egen dr. Squiggles. Hva ville dere at roboten skulle spille?

b. Fortell en annen gruppe om deres dr. Squiggles, og hør hva deres robot
skulle spille.

3. Detektivlesning

a. Hvor mange ulike roboter kan du finne på bildene i artikkelen? Hvordan ser du
forskjell på dem?

b. Hva tror du de ulike robotene spiller? Hvorfor det?

c. Hvorfor har forskerne lagd roboter som kan spille?

Meldinger ved utskriftstidspunkt 20. oktober 2025, kl. 16.02 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.