Spørreundersøkelse

Med et spørreskjema kan dere samle inn opplysninger fra mange, og dere kan få svar som lar seg bearbeide statistisk.

Tegning av spørreskjema med to kryss og en blyant
Illustrasjon: Tank.no

Spørreundersøkelser passer godt når

  • dere vil samle inn opplysninger som dere kan telle, måle, regne på og bearbeide statistisk
  • dere vil samle inn litt informasjon om mange, altså undersøke noe bredt i stedet for å gå i dybden
  • dere ønsker å gjøre en undersøkelse med flere personer enn dere har tid til å intervjue

Slik lager dere en spørreundersøkelse:

Tenk grundig gjennom både formål og utforming før dere går i gang med en spørreundersøkelse. Husk at dere har få muligheter til å hente inn tilleggsopplysninger eller stille oppfølgingsspørsmål.

  1. Diskuter hva slags opplysninger dere trenger for å kunne si noe om hypotesene
  2. Bestem hvem som bør svare på undersøkelsen, og hvor mange dere skal spørre. Hvordan dere velger ut svarpersoner, har noe å si for hvilke slutninger dere kan trekke av resultatene.
  3. Lag spørsmål ut fra hvilke opplysninger dere ønsker å innhente.
  4. Sett spørsmålene inn i et spørreskjema som er enkelt og tydelig.
  5. Test spørreskjemaet på noen få personer først. Fungerer skjemaet godt nok?

Tips til spørreskjemaet

Hvis dere skal dele ut et skjema, bør dere bruke enkle og korte spørsmål og passe på å unngå misforståelser. 

  • Unngå ledende spørsmål.
  • Husk "vet ikke" eller "annet" som et av alternativene hvis dere har svaralternativer.
  • Vurder lengden på skjemaet og hvor mye tid respondenten må bruke for å svare. Er alle spørsmålene viktige?
  • Legg ved en forklaring til hvordan skjemaet skal fylles ut, informasjon om hvem som utfører undersøkelsen, og hva hensikten er. Sett svarfrist, og informer om at dataene blir behandlet anonymt.
  • Sjekk at dere har fått med informasjonen dere trenger om den som skal svare (for eksempel kjønn, alder, yrke, utdannelse og så videre).

Åpne spørsmål er spørsmål uten svarkategorier. De gir mye og fyldig informasjon, og krever lite forarbeid. Svarene er imidlertid vanskelig å kategorisere og bearbeide statistisk. Dere kan også få korte og ufullstendige svar (gjerne bare ett ord).

Lukkede spørsmål er spørsmål med svaralternativer. Faste svarkategorier gjør svarene enklere å bearbeide. Slike spørsmål må være presise og krever godt forarbeid. Hvis dere tester skjemaet og gjør forundersøkelser, kan dere lettere lage gode og dekkende svaralternativer. Kommentarfelt eller muligheten til å velge alternativet "annet" kan brukes for å fange opp svar dere ikke hadde tenkt på på forhånd.

I skalaspørsmål bruker dere svaralternativer plassert langs en skala, for eksempel en skala fra en til fem eller "Svært fornøyd – Litt fornøyd – Verken eller – Litt misfornøyd – Svært misfornøyd".

Meldinger ved utskriftstidspunkt 25. april 2024, kl. 16:38 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.