Lesekroken: Undervisningsopplegg til "Europakartet endrer seg"

Tenkeskriving vil si å skrive ned løse tanker og er en god oppvarming til å jobbe videre med et tema. Det er nettopp hva elevene skal prøve seg på her.

Bilde av artikkelen slik den ble vist i Nysgjerrigper-bladet
Artikkelen om europakartet er hentet fra Nysgjerrigper nr. 3-2016.

Last ned materiellet:

Lærerveiledning

Tenkeskriving

Tenkeskriving betyr å skrive ned løse tanker, uten at teksten skal vurderes eller kontrolleres i etterkant. Man skriver en tekst for seg selv, for å varme opp tankene og gjøre seg klar til videre arbeid med temaet. Tenkeskriving egner seg når man skal gjøre seg klar både til å lese og skrive videre om et emne.

Læreren setter i gang tenkeskrivingen ved å oppgi et tema, eller gjerne et spørsmål elevene skal skrive om. Be elevene skrive alt de kommer på når de hører spørsmålet: Hvorfor har vi grenser mellom land i Europa?

Elevene skal skrive og skrive i tre minutter. De jobber individuelt, og kan skrive for hånd eller på datamaskin. Om de ikke kommer på mer, skal de skrive det siste ordet om igjen til de får en ny idé å jobbe videre med. Det viktigste er å skrive og la tankene flyte.

Når elevene har skrevet i tre minutter, skal de stoppe. Det er greit om de føler de har mer på lager. Det betyr at tankene er godt i gang, og at de kan peiles inn på videre arbeid. La gjerne elevene summe sammen et par minutter med utgangspunkt i spørsmålet de ble stilt. Da vil de ha enda mer de kan skrive om når de tar fatt på artikkelen.

Elevoppgaver

1. Tenkeskriv

Hvorfor har vi grenser mellom land i Europa?

Skriv alt du kommer på om spørsmålet. Skriv hele tiden i tre minutter, og ikke stopp.

2. Planlegg en reise gjennom alle landene i Europa

Tenk deg at du vil reise fra Norge og være innom alle land i Europa. Lag en strek som viser reiseruta di. Du kan reise over land og hav.

a. Du skal være innom så mange land i Europa som mulig, helst alle.

b. Du skal ikke være i samme land to ganger.

3. Detektivlesing

a. Finn minst tre grunner til at grensene i Europa har blitt forandret.

b. Finn minst fire eksempler på kartet på at land har blitt delt opp i mindre land eller stater.

c. Hvorfor er noen grenser tegnet med grått og noen med en rød oppdelt linje?