Lesekroken: Undervisningsopplegg til "Til Mars på 30 minutter"

Kan man blåse et romskip framover? For å finne ut hvordan skal elevene lage sine egne papirromskip.

Bilde av artikkelen slik den ble vist i Nysgjerrigper-bladet
Artikkelen om Mars er hentet fra Nysgjerrigper nr. 2-2017.

Last ned materiellet:

Lærerveiledning

Lag en praktisk løsning

Fordelen er at romskipet dermed kan komme til planeter og solsystem nær oss fort nok til at vi kan dra nytte av kunnskapen det kan hente inn. Løsningen er å utstyre romskipet med et seil og å gi vind i seilet med en laser. Fordi det er vakuum i verdensrommet, kan farten bli enorm.

Som forberedelse til denne teksten skal elevene selv få utfordringen:

Brett et romskip av et A4-ark som dere skal få framover ved å blåse.

  • Hvordan bør romskipet være utformet?
  • Hvordan blir luftstrømmen mest mulig effektiv?

La elevene jobbe sammen to og to. Da får de mulighet til å drøfte ideene sine og komme med en best mulig samlet løsning.

Det står at elevene skal blåse. Om noen vil blåse gjennom et sugerør, kan de gjerne gjøre det. For å gjennomføre testingen i praksis kan dere sette romskipmodellene i enden av et bord og se hvor langt bortover elevene klarer å blåse dem. Det er også mulig å gjøre det på gulvet.

Elevoppgaver

1. Lag et papirromskip

Jobb to og to.

a. Brett et romskip av et A4-ark som dere skal få framover ved hjelp av luft.

  • Hvordan bør romskipet være utformet?
  • Hvordan blir luftstrømmen mest mulig effektiv?

2. Hva var forskerens løsning?

a. Hvilken utfordring ønsket Philip Lubin å løse?

b. Hvordan var hans romskip utformet?

c. Hva skulle gi kraft til romskipet?

3. Detektivlesing

a. Omtrent hvor langt og bredt er romskipet på illustrasjonen?

b. Er det plass til et menneske i romskipet?

c. Hvorfor er det lurt å skyte med laser på romseilet og ikke bruke en
vanlig lyskaster?