Lesekroken: Undervisningsopplegg til "Å spå om framtiden"

Hvordan kan roboter hjelpe oss i framtiden? La elevene tegne en robot og forklare hvilke egenskaper den har.

Bilde av artikkelen slik den ble vist i Nysgjerrigper-bladet
Artikkelen om framtiden er hentet fra Nysgjerrigper nr. 4-2016.

Last ned materiellet:

Lærerveiledning

Tegning som førlesingsstrategi

Artikkelen "Å spå om framtiden" handler blant annet om hva man tror kan skje i framtiden, særlig når det gjelder roboter. En del av spekulasjonene er uttrykt som tegninger, noen med forklarende tekst til. Denne tilnærmingen kan også elevene bruke. Å tegne gir grenseløse muligheter for fantasien, noe som ofte er lettere enn å skulle skrive ned det en forestiller seg.

Før elevene får bladet, kan de få utfordringen:
– Hvordan tror du roboter vil hjelpe oss i framtiden?
Tegn en robot som kanskje kan finnes om 20 år. Om du vil, kan du skrive noen korte forklaringer.

Om noen elever trenger ekstra innspill, kan man tipse om følgende:
– Hvilke jobber kan roboter gjøre?
– Hvilke roboter kan være nyttige å ha i hjemmet?
– Hvilke roboter kan det være gøy å ha på fritiden?
– Hva kan roboter gjøre som det er vanskelig for mennesker å få til?

Når elevene har tegnet ferdig, skal de fortelle om roboten til en annen. Hva kan den brukes til, og hvordan virker den?

Om dere ønsker, kan gjerne klassen som helhet sortere robotene elevene har designet. Kan robotene deles inn i grupper? For eksempel roboter som brukes i jobb / hjemme / på fritiden? Eller etter størrelse, eller etter form? Kanskje finnes det andre inndelinger, som om de kan snakke eller ikke, om de beveger seg på hjul / i lufta / går / hopper.

Se på robotene dere har, og still gjerne ut tegningene.

Elevoppgaver

1. Tegn en framtidsrobot

Hvordan tror du roboter vil hjelpe oss i framtiden?

a. Tegn en robot som kanskje kan finnes om 20 år. Skriv gjerne korte forklaringer til.

b. Fortell en annen hva roboten kan brukes til.

2. Ekte eller fantasi

a. Gjett om oppfinnelsene under er ekte eller fantasi.

1. Selvkjørende biler
2. Butikkroboter som henter varer til deg
3. En robotdoktor som heter Watson
4. En datamaskin i jakka som kan gjøre jakka varmere når det blir kaldt

b. Let i teksten for å finne ut om du hadde rett.

3. Detektivlesing

a. Se på illustrasjonene på side 7 og 11 der det er hvite felt med en blå prikk inni. Hva tror du de blå prikkene skal forestille?

b. Se på illustrasjonen på side 8 og 9. Finn hvor i teksten du kan lese om det som er tegnet.

c. Hva slags jobber vil det være vanskelig for roboter å overta? Hvorfor det?