Lesekroken: Finn undervisningsopplegg innen ulike tema

Nysgjerrigper-bladet 4-2020 med tilhørende oppgaver mot turkis bakgrunn
    Publisert:04. november 2020

    I artikkelen "Menneskets eldste venn" er nokre omgrep framheva og forklarte. Her får du tips til korleis du kan la elevane jobbe med ordforklaringar.

      Publisert:03. november 2020

      Artikkelen "Koder sine egne mønstre" handler om ulike måter å kode, eller programmere, på og hva man kan bruke koding til. Oppgavene i denne utgaven av Lesekroken handler om å utforske hvordan kodespråk virker.

      Forsiden og oppslag fra Nysgjerrigper nr 3-2020 med Lesekroken-oppgaver
        Publisert:08. september 2020

        I teksten om unge humleforskere, kan man lese om hvordan humlevinger fungerer. For å forstå dette helt konkret skal elevene lage sine egne små vinger, feste dem på hendene og prøve å bevege armene som humlens vinger.

        Nysgjerrigper-blad 3-20 med oppgaver til mot rød bakgrunn
          Publisert:08. september 2020

          Finn Nysgjerrigpermetoden i ekte Nysgjerrigper-prosjekter. Til denne Lesekroken skal dere bruke både artiklene på side 10, "Hvorfor blir bananer brune", og side 11, "Biola-mysteriet", samt plakaten om Nysgjerrigper-konkurransen midt i bladet.

          Artikkel om skateboard-historie oppslått med oppgaveark
            Publisert:07. september 2020

            I artikkelen som handlar om skateboard-historie i Noreg, er det nytta symbol for å vise at skateboardet var forbode. Elevane får i oppgåve å lage eigne forbodsskilt.

              Publisert:04. mai 2020

              I ein artikkel kan ein ikkje forklare alt, og ein del innhald vil vere underforstått. I denne utgåva av Lesekroken skal elevane prøve å finne ut kva som er underforstått i en tekst om kjøtt frå laboratoriet.

              En bunke Nysgjerrigper-bladet 2-20 med artikkel om vegetarkrokodiller
                Publisert:04. mai 2020

                Elevene skal lese en multimodal fagtekst om utdødde krokodiller. Først får de artikkelen uten brødteksten slik at de kan konsentrere seg om bilder, overskrifter og bildetekst. Hvor mye kan de lese ut fra dette?

                Bilde av artikkelen slik den ble vist i Nysgjerrigper-bladet
                  Publisert:26. februar 2020

                  Jobb utforskande med teksten "Kva er eigentleg hald?", og leit etter måtar teksten prøver å fange lesaren på.

                  Nysgjerrigper-bladet 3-2019, oppslag og utgaver av Lesekroken
                    Publisert:17. februar 2020

                    Elevene får utdelt dyrekort og skal finne ut mest mulig om sitt dyr, og så dele kunnskapen med andre i klassen. Artikkelen er også et godt utgangspunkt for å diskutere dyreforsøk som etisk dilemma.

                      Publisert:26. januar 2020

                      Jobb med subjektive og objektive adjektiv i sakprosa til en tekst om korallrev i Norge. Øv på å bli en kritisk leser!