Finalister i Nysgjerrigper-konkurransen 2021

Nå er det endelig klart: Her er alle finalistene i Nysgjerrigper-konkurransen 2021.

Barn sitter i gruppe foran en datamaskin
Mange har ventet i spenning. 21 prosjekter går videre i barnas forskningskonkurranse. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

I år deltok nesten 2400 elever med ca. 170 forskningsprosjekter i konkurransen. Nå er 21 finalister fra hele landet klare, og juryen skal i gang med den vanskelige jobben med å kåre vinnerne. 

Vinnerne avsløres 6. mai. Vi sender offentliggjøring av vinnere på Nysgjerrigpers YouTube-kanal. Følg med!

Klassen som vinner Nysgjerrigper-konkurransen, får 30 000 kroner og den gjeve tittelen Årets nysgjerrigper. Juryen ledes av klimaforsker Bjørn H. Samset og representanter fra de regionale vitensentrene i landet.

Finalister i Nysgjerrigper-konkurransen 2021

Finalistene er fra regionene nord, sør, vest og øst – og fra to norske skoler i utlandet. Her kan du lese rapportene de har sendt inn. 

Region nord

  • Bispehaugen Skole, 7a: "Hvorfor foretrekker noen Coca Cola og andre Pepsi, og kjenner man i det hele tatt forskjellen?" (Trondheim, Trøndelag)
  • Nesna skole, 4. klasse: "Hvordan kan vi lære oss å like all slags mat?" (Nesna, Nordland)
  • Testmann Minne skole, 2A: "Hvorfor bruker ikke alle hjelm når de sykler?" (Indre Fosen, Trøndelag)
  • Trondheim International School, 6. trinn: "Hvordan påvirker musikk en persons humør og hva er det som bidrar til at følelsene blir påvirket?" (Trondheim, Trøndelag)

Region sør

  • Brentemoen skole, 5. trinn: "Hvorfor bruser colaen når vi har mentos oppi?" (Lillesand, Agder)
  • Hornnes barneskule, 1. klasse: "Korleis snakkar kattar?" (Evje og Hornnes, Agder)
  • Solås skole, 5c: "Hvorfor er noen mykere i kroppen enn andre?" (Gjesdal, Rogaland)
  • Storevarden skole, 3.trinn: "Hvorfor blir tyggisen hard?" (Sola, Rogaland)
  • Storevarden skole, 7. trinn: "I fyr og flamme - hvilke brannfarlige ting har vi på 7.trinn i hjemmene våre?" (Sola, Rogaland)
Mikroskopbilder av ulike typer regnjakkestoff i lilla,blått, gult og rødt
Mellomtrinnet på Fresvik skule har studert regnjakkestoff i mikroskop for å finne ut hva som gjør materialer vanntette. (Bilde fra rapporten)

Region vest

  • Fresvik EnSpire Skule, Mellomtrinnet: "Prosjekt vasstett" (Vik, Sogn og Fjordane)
  • Haukås skole, 5. trinn: "Hvorfor blir tyggis hard?" (Bergen, Vestland)
  • Rolland skole, 3b: "Hvorfor er det så mye brostein i Bergen sentrum?" (Bergen, Vestland)
  • Skjold skole, 6. trinn: "Hva fører til redsel for mørket?" (Bergen, Vestland)

Region øst

Håndskrift fra rapport: Hvorfor banner vi, og hvem banner mest av gutter og jenter
3. klasse på Nordby skole har forsket på banning. (Bilde fra rapporten)
  • Bekkestua barneskole, 3B: "Hvorfor får man tårer av å skjære løk?" (Bærum, Viken)
  • Bondi skole, 4A: "Hvorfor gir vi bort så mye klær til Fretex og hva skjer med klær som er ødelagt?" (Asker, Viken)
  • Haslum Skole, 7A: "Hva er den beste måten å komme seg til skolen på for en 7.klassing?" (Bærum, Viken)
  • Hedemarken friskole, 4. klasse: "Hvorfor har vi tacofredag?" (Løten, Innlandet)
  • Holmen skole, 2A: "Vokser trær av seg selv?" (Oslo, Oslo)
  • Nordby skole, 3. klasse: "Hvorfor banner vi, og hvem banner mest av gutter og jenter?" (Rælingen, Viken)

Fra norske skoler i utlandet

  • Den Norske skole Gran Canaria, 5. og 6. klasse: "Hvilken frukt eller grønnsak gir mest strøm?" (Gran Canaria, Spania)
  • Den norske skolen i Brussel, 1.-3. trinn: "Har lunsjen vår noe å si for konsentrasjonen på slutten av skoledagen?" (Brussel, Belgia)

Meldinger ved utskriftstidspunkt 24. april 2024, kl. 15:03 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.